Ga naar het menu Ga naar de tekst

Welkom bij Damaru

Centrum van Bewust Zijn


Oefeningen

Wil je deze zomer al beginnen? Hieronder vind je een paar eenvoudige oefeningen die je zelf kunt doen. Blijf altijd zelf goed voelen of het klopt voor jou.

In de ochtend

Ga naar buiten of open je raam en adem frisse lucht in. Word je bewust hoe je staat. Adem een paar keer diep door, in door je neus en uit door je mond. Adem opnieuw in en richt je op, adem uit en ontspan je spieren, overal waar je spanning voelt. Doe dat een paar keer.

Voel de grond onder je voeten en stel je voor dat er uit je voetzolen wortels groeien de Aarde in. Adem uit tot in het puntje van je wortels. Voel hoe je geaard bent als een boom.

Adem in door je wortels en je voeten, je benen en verder omhoog tot in je kruin, boven op je hoofd. Adem uit en voel hoe je staat, stevig en opgericht als een boom. Adem in en stel je voor dat je kruin zich opent en verbind je met de Bron van alle leven. Adem rustig door en breng op een inademing je aandacht in je hart. Blijf even stil en adem rustig door.

Adem weer diep in en op een uitademing buig je met een rechte rug voorover. Laat je rug, hoofd, nek, schouders en armen ontspannen hangen terwijl je rustig doorademt, tot het genoeg is. Kom op een inademing met een rechte rug omhoog en schud je los.

In de middag

Zit stil en sluit je ogen. Breng je aandacht naar je adem en adem een paar keer diep door, in door je neus en uit door je mond. Word je bewust hoe je zit en ontspan je gezicht, je hoofdhuid, je ogen, wangen, kaken, mond. Ontspan je tong, van het puntje tegen je tanden tot achter in je keel. Voel hoe je hele lichaam, ook van binnen, mee ontspant. Laat je aandacht langs je lichaam omlaag gaan tot in je bekken en door je benen tot in je voeten. Waar je nog spanning voelt, laat het zachter worden.

Breng je aandacht naar je wervelkolom en draai langzaam naar links, zo ver als je komt. Begin te draaien vanuit je bekken, als laatste in je nek. Beweeg je armen rustig mee. Breng je linker arm achterlangs tot op je rechter heup of zij en je rechter arm voor je langs op de linker dij of heup. Adem een paar keer diep door en doe dan hetzelfde naar de andere kant. Blijf nog even stil zitten in het midden, bewust van je adem zoals die gaat. Open dan je ogen, beweeg je handen en voeten, rek je uit. Draai zachtjes je hoofd rond, naar twee kanten. Blijf nog even stil zitten, voor je de dag vervolgt.

Je kunt deze oefening buiten doen of binnen, op de grond of op een stoel, waar je maar bent en zo vaak als je wilt. Je kunt ook een deel van de oefening doen, bijvoorbeeld alleen maar even stil zitten met je ogen dicht, je aandacht bij je adem.

In de avond

Vind een rustige plek binnen, waar je even niet gestoord wordt. Leg alle apparaten stil en buiten de kamer. Ga liggen op een mat of kleed, op je buik en steunend op je ellebogen. Richt je hoofd op en ontspan je gezicht, je nek en schouders, ontspan je rug tot in je stuit. Adem rustig door. Na een tijdje laat je je hoofd voorover hangen vanuit je nek en schouders. Blijf opgericht met je rug en houd je schouders zo ontspannen mogelijk. Herhaal dat een paar keer.

Ga op je rug liggen en breng je benen recht omhoog, draai je voeten rond en laat ze even wieberen. Leg je armen boven je hoofd op de grond. Ontspan je armen, je benen en je gezicht zo veel mogelijk. Trek de knieën naar je toe en sla je armen eromheen, til je hoofd op en breng het naar je knieën.

Ga dan ontspannen liggen, met opgetrokken knieën en leg je armen wijd. Laat je knieën naar rechts zakken, naar de grond en draai je hoofd juist naar links. Blijf zo even liggen, adem rustig door en ontspan waar dat kan. Breng rustig je benen en je hoofd terug naar het midden en naar de andere kant.

Kom terug in het midden, strek de benen naar de grond, leg je armen iets van je af op de grond, je nek lang. Sluit je ogen en ontspan. Ga met je aandacht je hele lichaam langs om te voelen hoe het in je lichaam is en om dieper los te laten. Blijf zo vijf of tien minuten liggen, of zo lang als goed voelt en ga direct door naar bed voor een goede nachtrust.


Wil je meer ervaren? Meld je aan voor de yogalessen die in september beginnen.

Er is nog één plek op woensdagavond, één plek op dinsdagavond en er zijn twee plekken op de maandagavond.

Contact: judith@damaru.nl

terug naar boven